Ads 468x60px

,

Thursday, February 25, 2010

~~Petua~~

Tengah link blog..tetiba aku terbaca petua ni.

Sumpahan Ular dan Lipan

Apabila kita terjumpa ular jangan kita sebut ular sebaliknya panggillah "Akar Rotan". Bila jumpa lipan pula, jangan dipanggil lipan sebaliknya "Tukang Lauk". Dengan panggilan tersebut, kedua-dua binatang itu menjadi lemah, lesu dan tidak bermaya.

Petua Menyarung Kain Batik

Mungkin anda tidak terfikir bahawa cara menyarung pakaian juga mempengaruhi seri wajah seseorang. Satu petua orang tua-tua yang boleh diamalkan ialah ketika menyarung kain batik, jangan sesekali menyarungnya dari kepala ke bawah. Sebaliknya sarunglah kain batik bermula dari kaki. InsyaAllah seri muka tidak hilang.

Menyah Bau Ketiak

Untuk mengelak ketiak berbau tengik , ketika mandi sapukan ketiak dengan kepala lutut beberapa kali. Amalkan setiap hari.

Mengelak Santau

Untuk mengelakkan santau melalui makanan, pastikan sebelum menjamah makanan, rasa lelangit kita dengan lidah. Kalau lelangit tu terasa kesat tanpa rasa geli,jangan makan makanan/minuman atau pun tutup kedua-dua belah telinga kalau tak dengar bunyi berdengung,berhati-hatilah dgn keadaan sekeliling.Untuk mengelakkan santau melaui angin, jangan amalkan tidur bertentangan dengan pintu.

Penawar Ilmu Pukau

Peliharalah seekor ikan puyu di dalam rumah, banyak khasiatnya. Namun kepada Allah jua kita berserah.

Haaa...yang ni aku suka..bab2 tido ni...huhu..
tp aku jarang amalkan juga...hehehehe
aku memang susah nak tido malam....bangun pagi lagilah susah...hahaha

Untuk Senang Tidur Malam

Bagi sesiapa yang mungkin mempunyai masalah sukar tidur malam,mungkin boleh cuba petua ini. Jika dapat, biarkan kita tidur dalam keadaan sekeliling kita penuh suasana kebiruan seperti cadar, sarung bantal dan sebagainya. Warna biru dikatakan dapat menenangkan fikiran. Sebelum tidur pula,ambil lemon dan belah dua. Cium bau lemon tadi dan letakkan lemon tadi dibahagian kepala kepala. Insyaallah, boleh memudahkan tidur.Tapi jangan lupa adab tidur sekali.

Mudah Bangun Pagi

Sebelum tidur,tepuk bantal tiga kali sambil berselawat ke atas Nabi s.a.w.Niat dalam hati utk bangun pagi
Insya-Allah,esok terjaga dengan sendirinya.

p/s...seperti biasa..aku copy paste je entri ni dr blog org lain...huhu



0 Maklum Balas:

Post a Comment